Bij de toekomst van vervoer moet naar het water worden gekeken. Dat vinden Kees Schonebaum en Tomas te Velde. Op de waterwegen van Nederland valt nog een heleboel te winnen. En daarom startten zij Waterbus Delft: hiermee varen reizigers sinds kort in de ochtend- en avondspits tussen het centraal station van Delft en de TU Delft. Ook Kabeldistrict heeft een eigen halte. ‘We willen een gedragsverandering teweeg brengen.’
Duurzame oplossing
Tomas te Velde is mede-oprichter van Waterbus Delft en was altijd al bezig met water. In zijn vrije tijd is hij graag op het water te vinden en tijdens zijn studie maakte bij deel uit van het TU Delft Solar Boat Team. Hij gelooft dan ook als geen ander in het gebruik van de waterwegen als duurzame oplossing voor vervoer en transport. ‘Nederland heeft duizenden kilometers waterwegen die van oudsher werden gebruikt voor transport, maar die functie nu wat hebben verloren. Het lijkt ons mooi om deze waterwegen weer op een duurzame manier te gaan benutten.’
En zo ontstond Waterbus Delft. Een initiatief van Kees Schonebaum, die ook betrokken was blij Flying Fish, en Tomas, die ook adviesbureau Make Day heeft en gemeenten en andere overheden adviseert en helpt met innoveren. ‘We hebben onze krachten gebundeld en bedacht: we moeten er gewoon voor gaan. In 2022 hebben we een pilot uitgevoerd en we kregen daar positieve reacties op. Ook de Gemeente Delft was heel positief. Het past immers echt bij het imago van Delft: innovatieve, emissieloze boten die geruisloos reizigers over de Schie vervoeren en zo het vervoer over de weg kunnen ontlasten.’ Na het succes van de pilot werkten Kees en Tomas hun plannen verder uit. ‘We kregen de financiering rond dankzij Triodos en verschillende sponsors en zochten contact met Alumax in Meppel om onze boten te maken. Dit bedrijf zit ook achter de duurzame boten van de Watertaxi in Rotterdam en zij hebben voor ons een boot geproduceerd die uitstootvrij vaart.’
Alternatief voor bus of tram
Sinds begin september vaart Waterbus Delft ook echt met een dienstregeling. Vier keer in de ochtendspit en drie keer in de avondspits. Reizigers zitten altijd droog en warm en doordat de boot een speciaal hefdak heeft, hoeven er geen bruggen open of dicht. Vanaf Delft centraal zijn er 5 haltes: Nieuwe Haven, Kabeldistrict, Rotterdamseweg, Turbineweg en Heertjeslaan. Reizigers die van of naar Kabeldistrict of de TU Delft willen reizen, kunnen dat nu dus met de boot doen. In- en uitchecken gaat gewoon met een pinpas. En de reacties zijn lovend. Tomas: ‘Iedereen komt met een grote glimlach van boort en vindt het een fijne manier van reizen.’ Dat sterkt Tomas en Kees in hun ambities. ‘Begin oktober wordt onze tweede boot opgeleverd en kunnen we frequenter varen, er is dan elke twintig minuten een afvaart. Maar we willen mensen alert maken op de mogelijkheid om via het water te reizen. De meeste mensen kennen boten van de pleziervaart, maar zien het nog niet als een goed alternatief voor bijvoorbeeld de bus of de tram. Hiervoor is een gedragsverandering nodig en wij willen meehelpen om deze tot stand te brengen.’
Bij Waterbus Delft zien ze nog veel meer mogelijkheden voor openbaar vervoer op het water. ‘Veel nieuwe woonwijken worden niet goed ontsloten of zijn autoluw. Je ziet dit bijvoorbeeld bij nieuwbouwwijken die gebouwd zijn op of rond vroegere industriegebieden. Deze liggen echter wel vlakbij het water.’ Een goed voorbeeld daarvan is de wijk Brinkhorst in Den Haag, waar Waterbus Delft in een volgende fase de mogelijkheden wil onderzoeken om vervoer op het water aan te bieden. Voor nu willen Kees en Tomas de Watebus in Delft goed van de grond krijgen en soepel laten lopen. ‘Dat is al best een taak’, aldus Tomas, ‘maar we willen reizigers er vooral alert op maken dat de Waterbus Delft er is en dat het net zo snel gaat als fietsen of met de bus reizen. Wat dat betreft moeten mensen gewoon eens aan boord stappen.’