25 mei 2021|NieuwsWerken in Kabeldistrict
‘Samen kunnen we groter dromen en sneller groeien’
Stel, je wilt je medewerkers bewustmaken van cybersecurity risico’s. Daar kun je ze natuurlijk over vertellen, in de hoop dat ze de ernst ervan oppikken. Maar wat nou als ze echt beleven hoe kwetsbaar ze zijn als hun gevoelige informatie ineens op straat ligt of hoe het is om zelf een website te hacken? Dan komt de boodschap beter binnen en zijn medewerkers zich niet alleen bewust van online veiligheid, maar willen ze ook zelf in actie komen om iets te veranderen. In een notendop is dit wat Raccoon Serious Games doet.
Kristel Thieme is één van de oprichters en legt uit: ‘Bedrijven kunnen nog zo veel geld steken in interne communicatie of hippe systemen, als hun mensen de boodschap niet omarmen, gebeurt er niets.’ En daar komen de escape rooms en serious games van Raccoon om de hoek kijken. Het bedrijf is onderdeel van Ondernemerscollectief De Brouwerij in Kabeldistrict en zij zorgen er met hun producten voor dat lastige vraagstukken worden vlot getrokken door de positieve ervaring van de deelnemers.
Veel effectiever
‘We hebben bijvoorbeeld een digitale serious game gemaakt voor een advocatenkantoor dat nieuwe werknemers wilde werven’, vertelt Kristel.
‘Spelers beleven in de game wat de werkcultuur is op het kantoor en welke werkzaamheden zij op een dag kunnen uitvoeren. Op deze manier zien zij echt hoe een werkdag eruit ziet. Dat is veel effectiever dan vertellen wat de sfeer is op kantoor.’ Ook hielp Raccoon veiligheidsregio’s met het benaderen van jongeren, die misschien weleens op het verkeerde pad zouden kunnen komen. ‘Een ontzettend lastige doelgroep om te bereiken, maar met deze escaperoom is dat niet alleen gelukt, we hebben de groep ook aan het denken gezet en geactiveerd om hun gedrag te veranderen.’
Slagkracht
Raccoon is voortgekomen uit Ondernemerscollectief De Brouwerij dat is gevestigd in Kabelfabriek. Inmiddels hebben 19 kleinere ondernemingen zich aangesloten. ‘Samen hebben we de slagkracht van een grote organisatie, kunnen we groter dromen en sneller groeien’, vertelt Kristel trots. ‘Het team van Raccoon is in twee jaar tijd gegroeid van drie ondernemers naar een bedrijf met bijna 30 werknemers op de loonlijst. En je ziet dat veel ondernemingen in ons collectief hard groeien.’ Raccoon ziet Kristel niet alleen als iets moois dat is voortgekomen uit De Brouwerij, maar ook als voorbeeld voor andere ondernemers in het collectief. ‘Je durft als ondernemer net iets meer als je ziet dat degene die naast je zit te werken ook grote stappen durft te zetten. We zijn elkaars vangnet en kunnen gebruikmaken van elkaars kennis. Daardoor zijn we minder kwetsbaar.’
De kracht van ondernemen binnen Kabeldistrict is volgens Kristel vooral nuchterheid. ‘Ondernemers zijn trots op de producten en diensten die zij leveren en willen die zo goed mogelijk ontwikkelen. Dit zorgt voor een goede sfeer.’ De keuze voor Kabeldistrict was volgens Kristel een logische. ‘We waren op zoek naar een plek waar we letterlijk en figuurlijk kunnen doorgroeien. En dat kan hier. Sterker nog, we hebben ons kantoor al een keer uitgebreid.’ En het einde is nog niet in zicht, want er melden zich regelmatig ondernemers die zich willen aansluiten bij De Brouwerij. ‘In principe is iedereen welkom die iets kan en wil bijdragen aan ons collectief. Als je alleen op zoek bent naar een leuk kantoor, moet je niet bij ons zijn. Je moet als ondernemer echt samen met ons willen groeien.’