24 augustus 2020|NieuwsWerken in Kabeldistrict
Kennisdelen over de energietransitie is vanzelfsprekend
Een honderd procent elektrische bus én ook nog eens een energiecentrale. Een auto die op waterstof rijdt. Of een mobiele powerbox op waterstof. Voor Accenda is niets te gek, zo lang het maar bijdraagt aan de energie- en mobiliteitstransitie. Maar nog belangrijker voor Accenda is het delen en bij elkaar brengen van kennis. Op het kantoor van Accenda – in het hart van Kabeldistrict – gebeuren bijzondere dingen. De toekomst lijkt er ter plekke te ontstaan. Er staan veegwagens die voor de gemeente Rotterdam helemaal emissievrij gemaakt worden. En er staan auto’s voorzien van een waterstofbrandstofcel en een wat onopvallende box (de H2 Powerbox blijkt later), wat een compacte groene energiecentrale is.
Kennis delen
Martin Seiffers richtte, samen met zijn broer John, ruim twaalf jaar geleden Accenda op. Hij vertelt dat kennis bij elkaar brengen én overdragen altijd een drijfveer is geweest. ‘Wij vormen een spil. Daarom leggen we bij al onze projecten de relatie tussen theorie, praktijk en implementaties. Bij het ontwikkelen van onze innovaties betrekken we bijvoorbeeld niet alleen studenten uit het mbo, hbo en wo, maar ook hun docenten. Op deze manier gaat de kennis niet verloren zodra studenten klaar zijn met hun studie.’
Uit die gedachte kwam ook I-EM Delft voort: Innovatiecentrum Energie en Mobiliteit Delft. In deze stichting brengt Accenda studenten, bedrijfsleven en overheid bij elkaar om samen oplossingen te bedenken voor de duurzame wereld van morgen. ‘We geloven dat een schone, duurzame wereld kan ontstaan in de samenwerking tussen mensen. Niet spontaan, maar door actief verschillende werelden samen te brengen. Onze vestiging in het Kabeldistrict, waar hightech innovatieve bedrijven bij elkaar komen en elkaar gemakkelijk kunnen vinden, past daarom ook perfect bij de doelstellingen van Accenda en I-EM Delft.’
Zon, wind, warmte en waterstof
Seiffers is trots op alle projecten van Accenda, maar het Smart Energy Solution dat Accenda samen met 3BX ontwikkelde, is volgens hem extra bijzonder. ‘Zon, wind, warmte en waterstof worden gecombineerd en aan een energiebuffer gekoppeld. Zo is groene energie op elk moment beschikbaar.’
Hoewel de H2 Powerbox prominent te zien is bij Accenda verklapt het formaat niet dat de innovatie iets baanbrekends in zich heeft. De H2 Powerbox is zo groot als een wat uit de kluiten gewassen gereedschapskist. ‘Door waterstof en batterijen slim te combineren, is het vermogen en de spanning van de H2 Powerbox af te stemmen op waar hij op dat moment voor nodig is. Zo kan hij groene energie leveren voor pleziervaartuigen, maar ook voor festivals of op een permanente locatie.’
Een nu nog wat onopvallende bus wordt op initiatief van PlatformGroeneHartWerkt! en verschillende gemeentes door Accenda ontwikkeld in een ‘H2o&dbus’, ofwel een Waterstof onderwijs en demonstratiebus. ‘De bus dient als mobiel laboratorium en mobiele energiecentrale’, legt Seiffers uit, ‘En het is het middelpunt bij het geven van workshops, masterclasses en presentaties gegeven rondom het energietransitie thema. De bus is een mooi voorbeeld van hoe wij onszelf zien als kennisknooppunt.’