In de maritieme sector valt nog een hoop te winnen op het gebied van duurzaamheid. Het liefst zou Flying Fish ervoor zorgen dat alle schepen ter wereld zo snel mogelijk emissievrij rondvaren. Maar ze beginnen in Nederland: ‘Het leek ons een goed idee om dichtbij huis te beginnen en stapten met onze plannen naar Watertaxi Rotterdam.’
In 2013 werkten verschillende studenten van de TU Delft aan de Solar Boat. Zij ontwikkelden – als studenten – niet alleen ’s werelds eerste draagvleugelboot op zonne-energie, maar ook een liefde en overtuiging voor het schoner en duurzamer maken van de maritieme sector. Johan Schonebaum maakte deel uit van dit dreamteam en besloot samen met teamgenoten met wie hij een goede klik had, het idee door te ontwikkelen. Dit idee resulteerde in de prestigieuze Maritime Designer Award 2018.
Schonebaum en collega Gijsbert van Marrewijk onderzochten de mogelijkheid van T-foils onder snelle schepen. Dit zijn draagvleugels waarmee de romp van de boot uit het water kan komen. Hiermee ondervinden boten minder weerstand en zijn ze daardoor zuiniger. De bevindingen van Van Marrewijk en Schonebaum werden zelfs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Naval Engineers Journal van de American Society of Naval Engineers. Zowel de prijs als de publicatie leverde Flying Fish zoveel waardevolle contacten en opdrachten op dat zij zich inmiddels geen startup meer hoeven te noemen, maar een volwaardige scale-up zijn.
Mobiliteit op het water
Schonebaum vertelt: ‘We hebben besloten om ons met onze bevindingen te richten op mobiliteit op het water, en dan met name in grootstedelijke gebieden. Een groeiend deel van de wereldbevolking verhuist richting de grote steden en het merendeel van de wereldsteden zijn op, aan of rondom het water gebouwd. Door vervoer over water aantrekkelijker, sneller én duurzamer te maken, is het voor steden mogelijk om het vervoer steeds meer emissievrij te maken.’ Schonebaum laat grafische luchtfoto’s zien, die inmiddels op kantoor hangen, van grote waterrijke steden. Deze symboliseren meteen de ambities van de scale-up. Sydney, New York, maar ook gewoon Rotterdam.
In laatstgenoemde stad start het avontuur voor Flying Fish. ‘Het leek ons een goed idee om dichtbij huis te beginnen en stapten met onze plannen naar Watertaxi Rotterdam. Zij waren geïnteresseerd in ons idee om watertaxi’s volgens onze techniek op waterstof te laten varen, maar lieten ons weten eerst logistiek een verbeterslag te willen maken. Toen hebben wij een software ontwikkeld die systematisch ritten inplant: het Watertaxi Operations System (WOS). Zo kunnen de boten efficiënter varen. Onze systeem bundelt ook handige informatie voor de centrale, zoals waar de boten zijn, hoeveel mensen ze vervoeren en waar ze naartoe gaan. Door dit soort kleine aanpassingen verminderen we de uitstoot en dragen we bij aan een schonere stad en regio.’
Nieuwe prototypes
‘In een paar jaar tijd zijn we uitgegroeid van een startup naar een volwaardig bedrijf met zo’n 20 man personeel. We kunnen in Kabeldistrict nog verder groeien. Bovendien hebben we hier ruimte voor een lab: een plek waar onze oude trots, de Solar Boat, staat en waar we kunnen werken aan nieuwe prototypes.’ Door watertaxi’s op waterstof te perfectioneren met het bijbehorende Watertaxi Operations System hoopt Schonebaum binnen enkele jaren de aandacht te trekken van andere wereldsteden. En dat lijkt al te lukken: ‘We hebben op dit moment al korte lijntjes met New York.’