Skip to main content
13 april 2021|
NieuwsWerken in Kabeldistrict

Delft Hyperloop: transportinnovatie in KD Campus

Delft Hyperloop | Kabeldistrict

Binnen een halfuur van Amsterdam naar Parijs reizen? Op Kabeldistrict wordt aan het transportmiddel van de toekomst gewerkt. Delft Hyperloop is de laatste nieuwkomer in KD Campus en werkt hier aan een klimaatneutraal hyperloopsysteem dat een snelheid van maar liefst 1000 kilometer per uur kan halen.

Een jaar vrijaf nemen van je studie om aan innovatie te werken. Dat vergt toewijding. En dat hebben de 39 studenten van de TU Delft dan ook. Zij werken een jaar lang aan de ontwikkeling van de hyperloop. Deze presenteren zij vervolgens aan het einde van het academisch jaar tijdens de The European Hyperloop Week (EHW) waar de beste universiteitsteams ter wereld hun ideeën en innovaties rondom de hyperloop mogen laten zien.

Milieuvriendelijk alternatief

Het idee van de hyperloop komt uit de koker van Tesla-topman Elon Musk, zo legt team captain Pieter Becking uit.

‘Hij introduceerde in 2012 een transportsysteem dat in een bijna vacuüm topsnelheden kan behalen, een beetje vergelijkbaar met de ouderwetse buizenpost. Door de lage luchtweerstand kunnen de voertuigen in de buizen, de pods, snelheden van meer dan 1000 kilometer per uur halen. Door gebruik te maken van magneten en vacuüms is deze manier van transport energiezuiniger, handiger en milieuvriendelijker dan vliegtuigen.’ Hoewel Musk het plan lanceerde, was het niet perfect. En daar kwamen de universiteitsteams om de hoek kijken. ‘We werken met 39 studenten van de TU Delft. Er werken studenten van elke faculteit mee, want voor elk probleem dat we proberen op te lossen, is aparte expertise nodig’, legt Pieter uit.

Delft Hyperloop | Kabeldistrict

Gewaagde stap

Waar de meeste universiteitsteams in het verleden vooral de nadruk legden op het ontwikkelen van een zo hoog mogelijke snelheid van de capsules of pods heeft het team van dit jaar ervoor gekozen om de magneten van de Hyperloop onder de loop te nemen. ‘Een gewaagde stap’, geeft Pieter toe. ‘Door middel van spoelen en permanente magneten creëren we een magnetische kracht waardoor de pod in beweging komt. Tot nu toe zitten de batterijen voor deze voortstuwing op de pod, maar daardoor wordt deze ook zwaarder. Wij bekijken of we de energietoevoer in de baan kunnen verwerken, zodat de pods lichter zijn, dus gemakkelijker en efficiënter hogere snelheden kunnen halen. Deze insteek is zeker origineel en we hopen ermee op te vallen bij de jury tijdens The European Hyperloop Week van dit jaar in Valencia.’

Delft Hyperloop nam onlangs zijn intrek in KD Campus. Een logische keuze, omdat meer Delftse hightech studententeams hier werken aan hun innovaties en er prototypes bouwen. Zo is Delft Hyperloop inmiddels buurman van bijvoorbeeld Forze Delft, FS Team Delft en het Solar Boat Team. ‘Het is ontzettend motiverend om zo dichtbij de andere universiteitsteams te werken’, vertelt Pieter. ‘We hebben hier de ruimte en de faciliteiten om onze prototypes te ontwikkelen. Doordat iedereen daar druk mee bezig is, gebeurt kennisuitwisseling en -deling heel spontaan. Je ziet iets moois gebeuren en neemt snel even een kijkje om er meer over te weten te komen. En omdat we geen concurrenten van elkaar zijn, vindt niemand het een probleem om elkaar te helpen.’

Delft Hyperloop | Kabeldistrict

Volg Delft Hyperloop

Geïnteresseerd?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en al het nieuws rond Kabeldistrict.